1. قبل از نزدیک شدن به خودپرداز، محلی را که دستگاه در آن قرار دارد بررسی نمایید. با مشاهده فرد مشکوک در اطراف دستگاه و یا خلوت و نامطمئن بودن محل، از استفاده از آن خودداری نمایید.
2. با مشاهده موارد غیرعادی و مشکوک در خودپرداز اعم از وسیله ای در محل قرار دادن کارت یا صفحه کلید و مشاهده دستورالعمل های غیرمعمول در صفحه نمایش، از استفاده دستگاه خودداری فرمایید.
3. از استفاده از دستگاه هایی حاوی علائم و پیام هایی حاکی از تغییر کردن دستورالعمل های صفحه نمایش خودداری فرمایید.
4. در هنگام مواجهه با مشکلاتی از قبیل گیر کردن کارت یا عدم انتقال وجه در دستگاه، از قبول پیشنهاد کمک افراد غریبه خودداری فرمایید.
5. بسیار نزدیک به دستگاه بایستید و به هنگام وارد کردن رمز، صفحه کلید را کاملاً با دست خود بپوشانید.
6. دستورالعمل های روی صفحه نمایش را به دقت اجرا کنید. برای مثال تا زمانی که از شما درخواست نشده است رمز خود را وارد نکنید.
7. با مشاهده موارد غیرعادی در عملکرد دستگاه، دکمه انصراف (Cancel) را فشار دهید، کارت را پس بگیرید و به خودپرداز دیگری مراجعه نمایید و موضوع را به مؤسسه گزارش دهید.
8. از ورود کارت با فشار به دستگاه خودداری فرمایید.
9. رسید چاپی خودپرداز را نگه دارید تا آن را با صورت حساب های ماهیانه مقایسه نمایید.
10. اگر کارت شما مفقود شد، در دستگاه گیر کرد و یا دستگاه آن را پس نداد، موضوع را سریعاً به مؤسسه گزارش دهید.
11. هنگام استفاده از دستگاه عجله نکنید و قبل از ترک دستگاه با دقت کارت و پول نقد را در کیف پول، کیف دستی یا پاکت قرار دهید.
12. درصورت مفقود شدن کارت در اسرع وقت، نسبت به مسدود نمودن آن (از طریق امکاناتی نظیر مراجعه به شعبه، استفاده ازخودپرداز، اینترنت بانک، تلفن بانک و...) اقدام نمایید. بدین منظور لازم است شماره کارت خود را در اختیار داشته باشید.
13. در هنگام از بین بردن کارت الکترونیکی بانکی خود، حتماً توجه کنید نوار مغناطیسی، شماره حساب و کد CVV به صورت کامل از بین رفته و قابل خواندن نباشند.
14. درصورت عدم بازگشت کارت از سوی خودپرداز، نسبت به پیگیری های لازم جهت تحویل کارت و یا غیرفعال نمودن آن اقدام نمایید.
15. درصورت استفاده از دستگاه کارت خوان (POS)، شخصاً نسبت به وارد نمودن رمز عبور اقدام نمایید. همچنین نسبت به محفوظ ماندن شماره کارت و عدم کپی برداری در حین استفاده از دستگاه اطمینان حاصل نمایید.
16. جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از طریق روش های مختلف نسبت به بررسی حساب بانکی خود در بازه های زمانی کوتاه اقدام نموده و در صورت وجود تراکنش مشکوک یا مشاهده کسر مبالغ بدون دریافت سرویس مورد نظر و موارد مشابه دیگر، سریعاً با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و مورد مغایرت را گزارش دهید تا در اسرع وقت توسط مسؤولین ذیربط بررسی گردد.
17. درصورت تغییر اطلاعات پستی، تلفن همراه، آدرس، ایمیل، شماره تماس و... مراتب را در اسرع وقت به اطلاع شعبه مربوطه برسانید.
18. به اطلاعیه ها و موارد امنیتی ارائه شده توسط مؤسسه توجه فرمایید و در بازه های زمانی کوتاه پیگیری نمایید.
19. حتی الامکان از در اختیار قرار دادن شماره کارت و سایر اطلاعات شخصی خود به دیگران از طرق مختلف نظیر پیامک، ایمیل و... اجتناب نمایید.
20. مؤسسه هرگز اطلاعات محرمانه شما را از طریق ایمیل یا پیامک درخواست نمی نماید. لذا درصورت دریافت هرگونه پیام در این خصوص، سریعاً به مسؤول مربوطه اطلاع دهید.
برخی تهدیدات رایج:
گیر انداختن کارت: کارت در دستگاه کارت خوان گیر کرده و مجرم پس از ترک محل توسط مشتری کارت را بر می دارد.
کپی از کارت: اطلاعات کارت (که در نوار مغناطیسی واقع در پشت کارت ذخیره شده است) توسط دستگاهی ذخیره می شود تا این اطلاعات بر روی کارتی تقلبی کپی شده و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.
تعویض کارت: هنگام استفاده از خودپرداز بدون این که مشتری متوجه شود کارت مشتری با کارت دیگری تعویض می گردد.
دیدن رمز از بالای شانه: رمز کارت در هنگام ورود آن در خودپرداز توسط فردی که نزدیک به مشتری ایستاده است، مشاهده می شود.
به دست آوردن شماره رمز: ممکن است مجرم از فاصله دور توسط دوربین رمز را مشاهده نموده و یا هنگام ورود رمز، توسط دوربینی مخفی از دست مشتری فیلم گرفته شود.
خرابکاری: دستگاه خودپرداز تعمداً خراب شده است و یا کارت خوان مانع از ورود کارت می شود.
دزدی از طریق وب سایت: مجرم یک وب سایت ساختگی طراحی می کند که به نظر واقعی می رسد و در این وب سایت از مشتری خواسته می شود تا شماره کارت رمز و سایر اطلاعات محرمانه را وارد نماید.
ارسال ایمیل و یا پیام از جانب مؤسسه: مجرم با ارسال پیام های جعلی از سمت مؤسسه درخواست کلیک بر روی لینک های نامعتبر و یا وارد نمودن اطلاعات شخصی و مالی می نماید.